streda 3. júla 2013

Inšpirácie pre Mišku č. 1

Nikdy som sa neučila variť. Nikdy som sa neobšmietala okolo mamy v kuchyni, ona ma tiež nevolala, nenútila sledovať ju alebo nedajbože pomáhať. Keď som sa osamostatnila, odchádzala som z domu s tým, že som vedela spraviť maximálne praženicu. Pre istotu som si do zošítka zapísala tri recepty: ako sa varí ryža, halušky (tie nezemiakové) a jablkové pité. Neviem, prečo práve tieto tri jedlá, akoby tvorili nejaký základ jedálnička či čo... Je pravda, že ryžu mama robila vždy najlepšiu a s receptom na halušky som sa doteraz nikde nestretla. Jedine pité dlho čakalo v zošítku, až príde jeho chvíľa.
História sa opakuje. Moje dcéry sa doma variť tiež neučili.
Staršia Sandra začala jedlami exotickými so všelijakými nezvyčajnými prísadami, zbiera recepty a v papierovej verzii si robí databázu. Dnes sa ja môžem učiť od nej. Jedlá pre mňa neznáme, ktoré pripravuje, sú ľahké, zdravé a naozaj chutné.
Miška na to išla inak: nechala vždy variť svojho partnera. Aj to je skvelé riešenie. Narodilo sa im ale bábätko a pravdepodobne došlo k prerozdeleniu domácich činností, pretože zrazu chce, aby som na blog dala nejaké recepty na jednoduché jedlá. Lebo nestačí nadiktovať alebo napísať do mailu či na papierik. Na blogu to má asi omnoho väčšiu hodnotu!

Takže dnes prinášam hneď dva recepty do série:

"Šťúchané" zemiaky so syrom Halloumi
Veľmi sa ospravedlňujem za preklad slova "šťouchané" z češtiny. Ekvivalent zdá sa, neexistuje a použiť "pretláčané" či niečo podobné sa mi bridí.

Postup prípravy:
  1.  Zemiaky s opticky približne rovnakým množstvom mrazeného hrášku uvaríme so soľou a rascou domäkka. Ak použijeme hrášok z konzervy, potom ho nevaríme, len po odstavení zemiakov ho k nim nasypeme, aby sa zohrial.
  2. Medzitým sme si nadrobno nakrájali cibuľu a opražili na oleji (viac ako do sklovita, môže začať trochu hnednúť).
  3. Teraz zlejeme vodu a zemiaky spolu s hráškom a kúskom masla pomačkáme. Mlieko nedávame! Pridáme pretlačený cesnak a pripravenú cibuľu aj s olejom.
  4. Syr typu Halloumi (je dostať v Carrefoure alebo v Lidli) alebo iný syr určený na grilovanie nakrájame na väčšie kocky a nasucho opečieme na panvici alebo ugrilujeme. Ochutiť nemusíme. Namiesto syra možno použiť aj tofu alebo mäso.
  5. Podávame so šalátom alebo surovou zeleninou.

Gnocchi s avokádom a píniovými orieškami

Postup prípravy:
  1. Gnocchi kúpime hotové, najlepšie chladené, s ktorým už netreba ozaj nič spraviť. Ak gnocchi nemáme radi alebo ho práve nemali, použijeme cestoviny.
  2. Píniové oriešky nasucho opražíme a odložíme nabok. Namiesto píniových môžeme použiť aj slnečnicové semienka a pod.
  3. Na panvici na lyžici oleja necháme rozvoňať roztlačený cesnak (na každú osobu 1 strúčik), pridáme polovicu zrelého avokáda (pre dvoch), ktoré sme roztlačili vidličkou, osolíme, pridáme gnocchi, zamiešame, prehrejeme a vypneme.
  4. Pridáme hrsť pažítky, opäť zamiešame.
  5. Na tanieri pokvapkáme citrónovou šťavou. Podávame s pripravenými orieškami.
Dobrú chuť!

1 komentár:

  1. Hmm, docela jsem dostala hlad:-))) Ty brambory se sýrem bych zkusit mohla:-)
    Ajka

    OdpovedaťOdstrániť