pondelok, 20. mája 2013

Hlavne nech sú tam vločky!

V niektorom z príspevkov som o sebe prezradila, že nemám rada reči o zdravej výžive. Je to tak. To však neznamená, že niečo mám proti zdravej strave. V časoch, keď označenie BIO neexistovalo a keď sa niekto zaujímal o alternatívnu stravu, vzbudil iba ľútosť alebo strach, som sama piekla chlieb z doma mletej múky, vyrábala náhrady mlieka a pod. Dnes sa iba čudujem, kde som na to všetko brala čas, chuť a energiu. Bolo to dávno... Dnes na zdravej výžive tak veľmi nelipnem. Keď mám chuť, doprajem si, a to nielen preto, že nemám pevnú vôľu. Myslím si, že dôležitejšie ako čokoľvek je poznať mieru.
Prečo ale tento hlbokomyseľný úvod? Lebo som piekla (a nie jedenkrát!) zdravý koláč (ak vôbec taký existuje). Mám totiž ovsenovločkové obdobie (chutia mi vločky v každej podobe), čo automaticky vytvára uspokojivý pocit, že sa stravujem zdravo. Okrem toho mala prísť návšteva - tajomná dvojica, o ktorej som nevedela, či náhodou nie sú vegáni, makrobiotici, či neodmietajú biely cukor, bielu múku a pod. Nakoniec ako hostia boli vďační a ja som mala možnosť zahviezdiť pochúťkou, ktorú som objavila na jednom z mojich obľúbených foodblogov Catalina peče.
Jahodovo - mandľové sušienkové rezy
Ide opäť o veľmi neforemný koláč, ktorý zas len potvrdzuje, že aj niečo škaredé môže byť mimoriadne chutné. Pre mojich čitateľov a konzumentov uvádzam mierne upravený recept.

Na koláč veľkosti 22x22 cm potrebujeme:

80 g múky (dala som hladkú špaldovú: keď zdravo, tak nech)
25 g mletých mandlí
25 g strúhaného marcipánu
70 g jemných ovsených vločiek
1 ½ lyžičky kypriaceho prášku
½ lyžičky soli
80 g nahrubo posekaných mandlí
170 g mäkkého masla
300 g hnedého cukru (mala som doma len muscovado, ale oplatilo sa)
1 ½ vajca
150 g pokrájaných jahôd

Postup:

Formu vyložíme papierom. Zmiešame suché časti. Maslo s cukrom vyšľaháme do peny. Pridáme vajce a šľaháme chvíľku ďalej. Vmiešame múčnu zmes, ale už nešľaháme. 2/3 cesta naložíme do formy lyžicou, uhladíme, rovnomerne poukladáme jahody a zakryjeme zvyškom cesta. Pečieme na 175 °C asi 30-40 minút. Necháme 10 minút chladnúť, opatrne vyberieme z formy a necháme na mriežke vychladnúť úplne.

Poznámky:
  • Lepšia by bola o niečo väčšia forma (v pôvodnom recepte 25x25 cm), ale nemala som, tak je koláč trochu hrubší a "sušienkový" v názve trochu stráca zmysel.
  • Nevadilo by aj viac jahôd alebo maliny, možno aj iné mäkké a výrazné ovocie.
  • Povrch je chrumkavý, vnútro sa rozplýva na jazyku... 
Dobrú chuť!

5 komentárov:

  1. to vyzerá super zdravé a chutné, to vyskúšam :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. Neoľutuješ, keď ho spravíš, som si istá!

      Odstrániť
  2. Tento víked bude koláč aj u nás...zajtra si kúpim marcipán...našťastie majú maličký u nás v jednom obchode, vždy ho zoberiem do ruky, poťažkávam, obzerám a potom smutne vrátim...ved načo by mi bol..teraz...ale k tomuto koláču si ho kúpim...:), mňam.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Maji, ale daj pozor a nekup ten na zdobenie, aspon 30% mandli nech obsahuje. Ja marcipan milujem, a tak ho pcham aj tam, kde vyslovene v recepte nie je. Mam pocit, ze doda taku uslachtilu chut. Ja ho mam vzdy doma. Urcite si ho kup!

      Odstrániť
    2. MayaMat, nepamätám si, že by si ho doma napiekla a ja by som to chcel ochutnať :-)
      Možno som zabudol...
      PM

      Odstrániť