streda, 12. decembra 2012

Vianočné pečenie 2012

Na vianočné pečivo sa vždy teším, a to nielen na jeho konzumáciu. Už niekedy v októbri si začínam zhromažďovať recepty, vyberať, robiť rozpis čoho koľko, sedemdesiatkrát to ešte zmeniť... No proste baví ma to.
Nebolo inak ani tento rok. Navyše tu mám viac času, lepšiu trúbu, aj belgickú čokoládu... Spočiatku ma trápila len otázka, kto tie sladkosti zje, tú sa mi však podarilo úspešne ignorovať. Skutočné problémy sa objavili až pri samotnom pečení. Niektoré cesto bolo priveľmi lepkavé, iné zase lámavé, jedno striekané pečivo sa dokonca na plechu tak roztieklo, že vznikla jedna veľká placka. Nerozumiem tomu. Pravdepodobne je to surovinami. Tu predávajú napríklad väčšie vajcia, múka je len jedna, žiadne že hladká, polohrubá, o hrubej môžem len snívať alebo voziť zo Slovenska, práškový cukor majú len v malom balení, iba na posypanie a pod.
Nakoniec ale sa mi predsa len niečo podarilo. Nič svetoborné ani prekvapivé, ako som si od toho na začiatku sľubovala. Vybrala som na ukážku:
  1. Vanilkové rožky
  2. Mrkvové mesiačiky
  3. Alpské kolieska
  4. Medvedie labky
  5. Brusnicové tyčinky
  6. Guľky
  7. Alfajores
  8. Zlepované škoricové srdiečka
  9. Linecké pečivo
  10. Voňavé trojuholníky
Rozhodla som sa, že nakoľko moje pečenie dopadlo ako dopadlo, uverejním len dva recepty:

Zlepované škoricové srdiečka

Cesto:
150 g múky
140 g masla
100 g drvených sušienok
70 g cukru
2 žĺtky
1 lyžička škorice

Náplň:
100 g masla
50 g práškového cukru
50 g vanilkového cukru
1 žĺtok
1 dl mléka
1 lyžička vanilkového pudingového prášku
1 lyžička škorice
1/2 lyžičky instantnej kávy

Dokončenie:
tmavá čokoláda
orechy vlašské alebo pekanové

Do misy nasypeme múku, cukor, tri štvrtiny drvených sušienok a škoricu, pridáme zmäknuté maslo, žĺtka a vypracujeme hladké cesto, ktoré necháme v chlade odležať asi hodinu. Cesto rozvaľkáme, vykrajujeme kolieska, preložíme na plech vyložený papierom na pečenie, vložíme do trúby vyhriatej na 150 °C a upečieme.
Pudingový prášok rozmiešáme v troche mlieka. Zvyšné mlieko zmiešame so škoricou a kávou, privedieme k varu, pridáme rozmiešaný pudingový prášok, odstavíme a necháme vychladnúť.
Zmäknuté maslo utrieme so žĺtkom a oboma druhmi cukru a po častiach zašľaháme vychladnutý pudingový krém. Kolieska zlepíme pripraveným krémom. Nakoniec ich namočíme do rozpustenej čokolády a posypeme mandľami.

Voňavé trojuholníky

125 g masla
250 g hladkej múky
75 g mletých lieskovcov
150 g hnedého cukru
1 lyžičiek mletého anízu
1 lyžičiek mletého zázvoru
1 lyžičiek mletého koriandra
1 lyžičiek mletej škorice
štipka soli
2 vajcia
čokoládová poleva
miešané drobné kandizované ovocie

Maslo zmiešame s múkou, lieskovcami, cukrom, korením a soľou. Pridáme vajíčka a spracujeme na hladké cesto. Zabalíme ho do fólie a dáme na 2 hodiny do chladničky. Cesto vyvaľkáme na asi 8 mm vrstvu. Plech si vyložíme papierom na pečenie a z cesta vykrajujeme trojuholníky, ktoré naň ukladáme v menších rozostupoch. Po upečení necháme chvíľu vychladnúť na plechu a potom hneď preložíme na mriežku a vychladnuté namáčame do polevy a nakoniec posypeme kandizovaným ovocím.

Úplne najlepšie však boli perníčky podľa receptu na blogu Laskominy od Maryny, o čom svedčí aj fakt, že už sa zjedli.

10 komentárov:

  1. Obdivuju tvou systematičnost :-)
    Já jsem dnes s dětmi zadělala na perníkovou chaloupku a další várku na perníčky jako takové a jsem vyřízená. Děti asistovaly tak vehementně, že kuchyň jsem debordelizovala ještě teď :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No vidíš, čo ja by som dala za to, keby mi niekto tak asistoval! Ale pamätám si ešte, keď boli dievčatá malé - vtedy som si to nevedela vychutnať a snívala som o tom, kedy už vyrastú :-)

      Odstrániť
  2. Ahoj Zdeni, si šikovná, koláčiky vyzerajú dobre a verím, že aj chutia. Poznám ich aj ja, okrem mrkvových mesiačikov,alpských koliesok a alfajores. Ak môžeš, poprosila by som ťa o recept na alfajores. Ďakujem. Vyzerajú zaujímavo.
    Ja som tiež už piekla suché pečivo: vnúčatá milujú vanilkové rožky,medovníčky,
    syrové srdiečka,linecké pečivo, rumové dortičky ,bielkový chlebík s mandľami a medvedie labky. Ešte na druhý týždeň upečiem orechové rezy s parížskym krémom. Manžel miluje zázvorníky.
    Želám ti pokojné prežívanie adventných dní.
    Marta

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Marti za pochvalu, mala som už aj lepšie roky ;-)
      Tie alfajores sa náhodou podarili. Recept mám odtiaľto: http://delikatesy.etrend.sk/recepty-suroviny/dulce-de-leche-alfajores-a-ine-nepristojne-sladke-veci-10126,
      len dulce de leche som nerobila, použila som hotové karamelové salko. Namiesto kokosu som okraje balila do mletých mandlí.
      Veľa radosti ti želám. Nielen pri pečení.

      Odstrániť
    2. Ďakujem. Rada si pozriem ten blog.
      Marta♥

      Odstrániť
  3. Týmto článkom Oli si mi pripomenula naše predvianočné pečenie. Čaká nás na budúci týždeň. My mávame každý rok tie isté druhy, lebo keď ja si niečo obľúbim, neskúšam iné.

    Tie tvoje vyzerajú chutne, hneď by som si dala z každého druhu...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Díky za recepty! Škoda že už jsem letos dopekla. Ale aspoň vím, kam se příští rok vrátit. S těmi surovinami je to problém. Já tu taky nemůžu některé věci sehnat. Třeba moučkový cukr ve všech obchodech nemají. Nebo jedlou sodu. A vanilkový cukr se v ČR prodává ve větších pytlíčcích než v Lucembursku. Když se pak do receptu má dát 1 vanilkový cukr, je třeba na to myslet.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tu sódu majú (ale len obrovské balenie), zato kyselinu citrónovú (kryštalickú), ktorou čistíme kávovar, nepoznajú. Múčkový cukor - u nás tzv. práškový - som spomínala. Inak ja už som skoro všetko rozdala, už sme v Bratislave. Najskôr že znovu upečiem, ale to už nie je ono, tá atmosféra a energia určená na pečenie sa minula. :-)
      Pekné sviatky želám.

      Odstrániť
  5. Ano, pěkné svátky a užijte si pobyt "doma" ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Zdenka, ale si toho napiekla. A s predstihom. Vidno, že ťa to bavi. Ja mám len štyri druhy. Medovníky, burizónové gulky, biskupský chlebíček a čokoládový punčák.
    Klasika, ktorú máme každé Vianoce. Z tých Tvojich ma najviac zaujali voňavé trojuholníky.Možno ešte pred Silvestrom upečiem. Díky, že si dala aj recept.
    Biska

    OdpovedaťOdstrániť