piatok, 12. októbra 2012

Pizza môže byť aj sladká

Tušila som to dávno. Raz keď moje deti pozerali nejakú kreslenú rozprávku, spozornela som, keď počujem, že si tam idú dať čokoládovú či ovocnú pizzu. Predstavila som si nejakú sladko-slanú kombináciu typu Hawai alebo kuracie prsia s broskyňou. Áno, iste sú to bežné a osvedčené pochúťky, ale asi nie som ten správny labužník a aj v reštaurácii robím hanbu, keď ku grilovanému camembertu namiesto brusnicovej (alebo niekedy čučoriedkovej!!!) omáčky poprosím trápnu tatársku. Skrátka tieto chute odjakživa nemusím. Preto spojenie sladká pizza by som donedávna ani len nevyslovila.
No ale môj život je, ako ste si už mohli všimnúť, plný rozporov, nečakaných rozhodnutí a zmien. Nie vždy sú dramatické, dejú sa aj na každodennej úrovni. Mnohokrát mám pocit, že niečo rozhoduje a koná za mňa.
Ako aj v prípade kúpy knižky Pizzas sucrées, teda Sladké pizze. Budem ja niečo také niekedy piecť? Odpoveď by znela áno, bude to 11. októbra 2012!

Mala som doma 3 ks ovocia, ktoré som nedokázala zjesť. Kúpila som si ho s tým, že sa budem zdravšie stravovať. Ja však ovocie v tej najčistejšej a najzdravšej podobe, teda surové, nemám veľmi rada. Chcela som ho radšej inak spotrebovať. Kniha prišla ako inšpirácia, základné veci som ale dodržala.

Na záver by som rada s pravdou von. Po upečení som zistila, že sladká pizza vlastne žiadna novinka nie je. Keď som bola malá, mama ju robievala často, ibaže používala obyčajný plech a nehovorili sme pizza, ale posúch.

Pre mňa ale sladká pizza predsa len je určitým objavom, pretože:

1) nejde o žiadnu sladko-slanú kombináciu
2) príprava je nenáročná
3) nemusia to byť vždy slivky či marhule na vrchu
4) existujú už aj novodobé posýpky

Ak by ste to chceli skúsiť, tu je recept:
Použila som (na 1 pizzu s priemerom asi 30 cm):

Cesto:
225 g  múky
1 kopcovitá lyžička sušeného droždia
2 polievkové lyžice olivového oleja
2 lyžičky svetlého trstinového cukru
1/2 lyžičky soli
150 ml vlažnej vody

Povrch:
1 ringlota
1/2 nektarinky
1/2 jablka
šťava z 1/2 citrónu
1 lyžica bieleho krupicového cukru
3 lyžice cukru muscovado
7 ks keksíkov Lotus
kúsok masla

Postup:

Ovocie nakrájame na kúsky a polejeme citrónovou šťavou.

Zarobíme cesto bežným spôsobom a vymiesime ručne alebo pomocou robota. Ak je priveľmi tuhé, pridáme trochu oleja, naopak zase múku.

Necháme hodinu vykysnúť, potom na jemne pomúčenej ploche vyvaľkáme na hrúbku asi 0,7 cm, prenesieme na plech a poprepichujeme vidličkou.

Okraj cesta (asi 2 cm) posypeme bielym cukrom, na vnútro použijeme muscovado. Pokryjeme nakrájaným ovocím, z ktorého predtým zlejeme šťavu. Okraj necháme voľný. Navrch podrvíme keksy a poukladáme odrobinky masla.

Pečieme 15 - 20 minút pri 200 - 210 °C, kým okraj nie je zlatohnedý.


Rady z knižky:
  • Cesto môžeme obohatiť (zamiesením alebo nasypaním na povrch) o škoricu, klinček, muškát, perníkové zmesi, kakao, strúhanú čokoládu, mandle, pistácie, sezamové semienka, sušené či kandizované ovocie alebo aromatický alkohol.
  • Oblohou býva rôzne ovocie, ale pizza môže byť aj úplne bez ovocia. Veľmi šťavnaté druhy (citrusy, kivi, melón...) pridáme radšej po upečení.
  • Ako posýpka sa dajú použiť všelijaké nahrubo rozdrvené sušienky: spéculoos, zázvorky, Oreo, cookies, ale aj rôzne bonbóny: M&M´s, Tagada, karamelky, Marshmallows... A samozrejme akékoľvek posekané či celé orechy a oriešky.
  • Namiesto paradajkového alebo smotanového základu slanej pizze nám dobre poslúži priemyselná Nutella, spéculoos pasta, Salko, dulce de leche, arašidové maslo, džemy, detské výživy, roztopená čokoláda, mandľový krém.

Na záver ešte jedna rada: kombinovať treba s citom a vkusom - aj pri pečení.

Ešte kúsok mi zostal. Idem si dať. Dobrú chuť!

9 komentárov:

  1. Skvělá inspirace :-)
    Tohle by se i u nás doma mohlo ujmout.
    Děkuju!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite treba skúsiť. Hlavne deťom by to mohlo chutiť.

      Odstrániť
  2. Zdeni, tak pri nadpise sladka pizza som sa uprimne zacudovala, ale mas pravdu, nie je to ziadna novinka a kvitujem, ze nie je sladko-slana, lebo taketo "posuchove" sladke posypkove kolaciky su strasne dobre :-)) a aj ovocie, ktore si pouzila sa mi velmi pozdava.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani som nečakala nejaké ohlasy a pozrime sa! Ďakujem.

      Odstrániť
    2. .-)) a co by nie :-) aj teraz by som si dala, hm

      Odstrániť
  3. no tak to je super inšpirácia...tie lotus sušienky museli byť na tom ovocí skvelé :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Belgičania ich pchajú všade, sú vyslovene knihy o tom, ako spéculoos využiť. A aj ja som si ich obľúbila, tak skúšam všetko možné :-)

      Odstrániť
  4. dobrý nápad a vyzerá chutne.. ale ako píšeš je to akoby náš klasický koláč ale z plechu :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. pizzu na sladko jsem měla jen jedinkrát, nebyla špatná - teď pro jistotu pizzu nejím vůbec :D

    OdpovedaťOdstrániť