pondelok, 28. mája 2012

Vianočka naša každodenná

Medzi mojimi obľúbenými blogmi je aj pár takých, ktoré sa venujú výlučne vareniu a pečeniu. Tak som sa dozvedela, že existuje skupina foodblogerov (The Daring Bakers), ktorá je každý mesiac vyzvaná vyskúšať v kuchyni svoju šikovnosť na danú tému. Niekedy sa dodatočne a anonyme zapojím aj ja, hlavne teraz, keď sa piekla chala - židovský šábesový chlieb. Nebola by to pre mňa žiadna výzva, keďže ju pečiem pravidelne, ale na stránke CHEZ LUCIE sa rozpútala zaujímavá debata, na stránke MEG V KUCHYNI som zase objavila pre mňa nové spôsoby zapletania, tak som sa rozhodla, že skúsim chalu upiecť inak. Recept som nezmenila.


Použila som:

2 lyžičky sušeného droždia
200 ml mlieka
500 g hladkej múky
1,5 lyžičky soli
2 rozšľahané vajcia
60 g masla
1 lyžica kryštálového cukru
3 lyžice medu
glazúra z 1 žĺtka a 1 lyžice vody
mak na posypanie


Postup:

Z 1 dl mlieka, droždia, 1 lyžičky cukru a 1 lyžičky múky som vytvorila kvások.
Všetky suroviny na cesto som vložila do domácej pekárne na vymiesenie. Moja mama hovorí, že do kysnutého cesta je dobré časť masla roztopiť a časť použiť iba v zmäknutom stave, preto to tak vždy robievam.
Po vymiesení musí cesto kysnúť asi 2 hodiny, kým nezdvojnásobí svoj objem.
Potom som cesto trochu zrazila a nechala opäť vykysnúť. Rozdelila som ho na 6 častí, z ktorých som vytvarovala valce dlhé asi 50 cm.
Doteraz vždy som zvykla vytvoriť 2 vrkoče, každý z 3 prameňov a v kruhovej forme som ich zatočila do venca. Avšak teraz prišla výzva, že by som mohla spliesť dokopy 6 prameňov. Chcela som použiť tento návod:
ale asi som sa precenila, mala som si to najskôr vyskúšať na nejakých šnúrkach, pretože robila som to skôr takto:
čo ale tiež nie je zlé, len výsledkom je menšia výška. Nabudúce skúsim zas.


Čiže vznikol jeden podlhovastý kus pletenca, ktorý som položila na plech a nechala ešte hodinu vykysnúť.
Potom som chalu potrela glazúrou zo žĺtka a vody a veľmi husto posypala makom (nemletým samozrejme). Toto je veľmi dôležitá časť prípravy, pretože mak je podľa mňa na nej to najlepšie. A tým pripomína skôr lúpačku ako vianočku.
Piekla som asi 25 minút pri 180°C.

Poznámky:
  • Pôvodne sa chala (niekde jej hovoria aj barches) robila menej sladká a s vodou (je to vlastne chlieb), ja ju však robím sladšiu a s mliekom, je tak jemnejšia.
  • Cesto je veľmi mäkké, akoby riedke, ale keď vykysne, pracuje sa s ním dobre.
  • Práve kysnutie je dôležité, čiže na prípravu chaly si treba rezervovať dosť času (ochutnávka o 4,5 až 5 hodín).
  • Vyzerá síce ako vianočka, ale doprajte si ju kedykoľvek, veď je to chlieb!


Dobrú chuť!

4 komentáre:

  1. vyzera krasne nadychane, moj prvy pokus sice chutil chutne, ale vianocka bola hutná :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Prave ju pecieme, uz teraz vyzera super, dufame ze aj bude, ako sme jedli u teba. Mnam.
    Peter+ Maja

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A podarila sa? Vidíš, ja som ju odvtedy nepiekla. Aj by som si dala...

      Odstrániť
  3. Takže...piekla som ju včera...bola hutnejšia ako tvoja nadýchaná, ale bola nekonečne dobrá...prišiel aj Mišo a chala už večer nebola a ochutnávka bola už po troch minútach po vytiahnutí z pece...takže včera večer som zarobila na druhú.
    Tú som už odflákla...vajcia som nezošlahala, dala som viac medu, aj celú dávku som navýšila a bola ešte hutnejšia a ešte väčšia a ešte chutnejšia a minula sa ešte rýchlejšie ako včera....tak čoskoro zamiesim zas, ved ako píšeš...je to chlieb náš každodenný.
    Apropó...ten mak je na nej naozaj vynikajúci...a večer sme ju jedli s Nelkou potretú medom a posypanú celými orechami...neskutočná dobrota. MM.

    OdpovedaťOdstrániť